O nas
Dolgoročnost za trajnostni razvoj

Od predavalnice do NEK: Jubilejnih 15 let jedrskega modula in sodelovanja Srednje šole Krško z gospodarstvom

Srednja šola Krško uspešno sodeluje z gospodarstvom v Posavju in inovativno skrbi, da njeno izobraževanje presega meje učilnice. Pred 15 leti so v Srednji tehniški šoli kot edini v državi zasnovali program jedrskega modula, ki ga je do danes izbralo več sto dijakov in dijakinj. 

Teoretični del izvedejo profesorji v predavalnicah, praktične vaje modula, ki je zasnovan v sedmih vsebinskih sklopih, pa v celoti že vsa leta potekajo v sodelovanju z gospodarstvom – v NEK in Informacijskem središču GEN energije.

Interaktivnost in možnost pogovora s strokovnjaki so odlična priložnost za razvijanje komunikacijskih veščin ter motivacija za izbiro študija in poklicev naravoslovnih ter tehniških ved.

Sodelovanje, ki spodbuja zanimanje mladih za naravoslovje in jedrsko tehniko

Razumeti pomen in namen različnih tehničnih strok za razvoj človeštva ter globalni vpliv na planet je nujno za demokratično odločanje. Odgovorno je, da te stroke primerno predstavimo vsem generacijam, najmlajšim in najstarejšim. Šole imajo pri tem izredno vlogo, srednje šole že lahko bolj poglobljeno prispevajo k razumevanju, a seveda morajo te vsebine vključiti v svoje učne programe, je ob obletnici sodelovanja v jedrskem modulu povedal predsednik uprave NEK Gorazd Pfeifer in dodal, da je jedrska tehnika stroka, ki jo redko najdemo v učnih materialih. Srednja šola Krško je pri tem svetla izjema. S takšnim proaktivnim pristopom pomembno prispeva tudi k sprejemljivosti jedrske tehnologije v Posavju in Sloveniji, je še povedal predsednik uprave NEK.

Ravnatelj Srednje šole Krško Jože Pavlovič je poudaril, da v času, ko poteka razmislek v zvezi z odločitvijo naše države o gradnji drugega bloka NEK, pomen tega izbirnega predmeta še toliko večji, saj omogoča dijakom realen in strokoven vpogled v tovrstne vsebine, ki širijo energetsko pismenost.

Praktična usposabljanja dijakov na popolnem simulatorju NEK in meritve ionizirajočega sevanja

Kako ljudem približati jedrsko energijo, kako razbliniti strahove in razbiti mite, ki jo obdajajo? Najlažje tako, da se opolnomočimo z znanjem in si sami ustvarjamo pravo sliko na podlagi dejstev. Znanje pa se najlažje prenese tako, da se sami seznanimo s tehnologijo in procesi, ki poganjajo generator za proizvodnjo električne energije, pojasnjuje Matjaž Žvar iz NEK, ki je s svojimi sodelavci v vseh teh letih skrbel za praktično usposabljanje na simulatorju NEK.

Na simulatorju — popolni kopiji komandne sobe — se dijaki prelevijo v operaterje, simulirano upravljajo elektrarno in spoznavajo njene glavne procese ter sisteme. Poučijo se tudi o ionizirajočem sevanju in radiološki zaščiti v NEK. V mobilnem laboratoriju radiološke zaščite nato pridobljeno znanje preverijo z meritvami in izračuni.

Dijaki so nad jedrskim modulom navdušeni, ker uči za naše okolje in naš čas zelo aktualne vsebine, čeprav manj znane.

Spomin profesorja Rožmana, avtorja jedrskega modula, na začetke

Na šoli smo se pred 15 leti odločili, da pri prenovi programov v okviru odprtega kurikuluma oblikujemo predmet z vsebinami, ki se nanašajo na fizikalne osnove jedrske tehnike in tehnologije jedrske elektrarne. Modul je dobil ime Temeljna znanja iz jedrske tehnike, se ob obletnici spominja avtor modula univ. dipl. inž. elektrotehnike Robert Rožman. Ker sem diplomsko nalogo nekoč opravljal v NEK, so mi bile te vsebine zelo blizu, še pojasnjuje Robert Rožman, ki je več desetletij na srednji tehniški šoli tudi poučeval. Medtem je izdal dva učbenika, ki ju dijaki uporabljajo pri teoretičnem delu pouka. Pri tem ima poseben pomen učilnica, opremljena s shemami, simulacijskimi ploščami in avdio- ter videotehniko iz jedrske energetike.

Modul ima za današnji čas in prihodnost veliko dodano vrednost, saj vsebuje aktualne vsebine — kot je na primer, kako v elektroenergetskem sistemu zagotoviti dovolj električne energije po dostopni ceni. Razmere v svetu kažejo, da je električna energija najcenejša v tistih državah, v katerih imajo jedrske elektrarne.

Menim, da bi bilo zlasti v luči že omenjenih napovedanih strateških odločitev naše države v zvezi s prihodnostjo na področju energetske oskrbe smiselno in potrebno temeljna znanja iz jedrske tehnike še naprej vključevati v izobraževalni program, ga vsebinsko obogatiti in razširiti na čim več uporabnikov ter nekatere vsebine smiselno prilagoditi tudi za osnovnošolce, razmišlja ravnatelj SŠ Krško in direktor ŠC Krško–Sevnica Jože Pavlovič.

Vsebine modula je do danes izbralo kar 448 dijakov in dijakinj elektrotehnike, 37 dijakov in dijakinj na smeri tehnik računalništva in 113 elektrotehnikov, ki so se izobraževali ob delu.

Utrjevanje znanja v interaktivnem Svetu energije ali kako srednja šola oblikuje prihodnje strokovnjake

Praktični del tega izbirnega predmeta prinese tudi zelo zanimiv obisk v Informacijskem središču GEN, kjer si dijaki ogledajo interaktivno razstavo Svet energije in tam utrdijo znanje o najbolj pomembnih delih elektrarne in njenih funkcijah.

Fizikalno delovanje elektrarne najlažje razložimo s pomočjo simulacije zagona in delovanja NEK. Dijaki imajo vaje na fizični konzoli (večina stikal je originalna in enaka tistim v komandni sobi NEK) in so postavljeni v vlogo operaterja jedrske elektrarne. Pri tem spremljajo naraščanje in spremembo toplotne moči v reaktorju z upravljanjem kontrolnih palic, spremembo tlaka in temperature vode v primarnem sistemu, nastajanje pare v uparjalniku, prenos pare na turbine ter pretvorbo mehanske energije v električno v generatorju, sinhronizacijo generatorja z omrežjem ter vpliv temperature in pretoka reke Save na delovanje in izkoristek NEK, je pojasnil Garsia Kosinac, ki mlade v Svetu energije že leta navdušuje z znanjem o energetiki.

Po kratkih začetnih napotkih o delovanju simulacije so dijaki visoko motivirani, da ob navodilih na ukazni vrstici simulacije pripeljejo NEK iz začetnega stanja (po remontu) do 100 odstotkov električne moči, ki jo NEK oddaja v omrežje.

Med drugim dijaki spoznajo širšo oskrbo Slovenije z električno energijo s pomočjo simulacije Energetska mešanica. Samostojno poskušajo oblikovati energetsko mešanico in opazujejo, kako njihove odločitve vplivajo na zanesljivost oskrbe, izpuste toplogrednih plinov in stroške oskrbe z električno energijo. Na simulaciji je z rdečo črto označeno nihanje povprečne dnevne porabe električne energije v Sloveniji. Na nihanja porabe vpliva povečana ali zmanjšana potreba po električni energiji v različnih delih dneva. Dijaki poskušajo izpolniti potrebe po električni energiji tako, da s pravilnim upravljanjem sledijo rdeči črti. Pri tem so jim na voljo razpoložljive elektrarne v Sloveniji z realnimi podatki (cena MWh, odzivnost in moč), še razloži Garsia Kosinac. Zelo bi pohvalil motiviranost dijakov in profesorja Rožmana, ki s svojo strokovnostjo in inovativnostjo spodbuja mlade k njihovi odličnosti.

Neformalna oblika izobraževanja, kot so vaje v Svetu energije, je za dijake zelo zanimiva. To je tudi priložnost za razvijanje komunikacijskih veščin in pogovor s strokovnjaki.

Vtisi učencev: Znanje za prihodnost in razumevanje sveta

Modul vključuje razumevanje osnov jedrske fizike, delovanje jedrskih reaktorjev, varnostne ukrepe, ravnanje z radioaktivnimi odpadki in geopolitična vprašanja, povezana z jedrsko energijo. To znanje je ključno za razvoj jedrske tehnologije in zagotavljanje varne ter učinkovite uporabe jedrske energije. Poleg tega nam pomaga tudi pri razumevanju vpliva jedrskih elektrarn na okolje in iskanju alternativnih virov energije. Modul omogoča razumevanje delovanja jedrske elektrarne in njeno upravljanje. To znanje je ključno za zagotavljanje varnosti in preprečevanje morebitnih nesreč. (Nika)

Vsebine so pomembne za prihodnost, ker nam omogočajo pridobivanje znanja in razumevanje sveta okoli nas. Ko gre za JEK 2, so vsebine o jedrski elektrarni zelo pomembne. Modul Temeljna znanja iz jedrske tehnike vsebinsko omogoča morebitne izzive in razmislek o možnosti za izboljšanje varnosti in trajnosti jedrskih elektrarn v prihodnosti. (Žiga)

Odprtost elektrarne, transparentnost delovanja in povezovanje z inštitucijami so ključni elementi za uspešno sobivanje jedrske elektrarne v okolju.

Veseli smo večletnega uspešnega sodelovanja, s katerim spodbujamo zanimanje mladih za naravoslovje in jedrsko tehniko, je ob obletnici povedal ravnatelj Srednje tehniške šole Krško Jože Pavlovič; prav tako nas veseli, da gospodarstvo v Posavju sodeluje pri opremljanju naše šole s pomočjo donacij in drugimi oblikami pomoči.

Modul je kot inovacijo nagradila Gospodarska zbornica Slovenije in predstavila nacionalna televizija v svoji podjetniški oddaji Prava ideja.

Poročilo

Poročilo o delovanju NEK za februar 2025

Več
Novica

Na 12. tekmovanju Mladi genialci največ znanja o energetiki pokazali dijaki iz Ljubljane

Več
Novica

Srečanje z “obrazi prihodnosti” na informativnem dnevu Šolskega centra Krško-Sevnica

Več